MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, mesafeli
sözleşmelere ilişkin uygulama usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, mesafeli
sözleşmelere uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Finansal hizmetler,
b) Otomatik makineler
aracılığıyla yapılan satışlar,
c) Halka açık telefon
vasıtasıyla telekomünikasyon operatörleriyle bu telefonun kullanımı,
ç) Bahis, çekiliş, piyango ve
benzeri şans oyunlarına ilişkin hizmetler,
d) Taşınmaz malların veya bu
mallara ilişkin hakların oluşumu, devri veya kazanımı,
e) Konut kiralama,
f) Paket turlar,
g) Devre mülk, devre tatil, uzun
süreli tatil hizmeti ve bunların yeniden satımı veya değişimi,
ğ) Yiyecek ve içecekler gibi
günlük tüketim maddelerinin, satıcının düzenli teslimatları çerçevesinde
tüketicinin meskenine veya işyerine götürülmesi,
h) 5 inci maddenin birinci
fıkrasının (a), (b) ve (d) bentlerindeki bilgi verme yükümlülüğü ile 18 inci ve
19 uncu maddelerde yer alan yükümlülükler saklı kalmak koşuluyla yolcu taşıma
hizmetleri,
ı) Malların montaj, bakım ve
onarımı,
i) Bakımevi hizmetleri, çocuk,
yaşlı ya da hasta bakımı gibi ailelerin ve kişilerin desteklenmesine yönelik
sosyal hizmetler
ile ilgili sözleşmelere uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması
Hakkında Kanunun 48 inci ve 84 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Dijital içerik: Bilgisayar
programı, uygulama, oyun, müzik, video ve metin gibi dijital şekilde sunulan
her türlü veriyi,
b) Hizmet: Bir ücret veya
menfaat karşılığında yapılan ya da yapılması taahhüt edilen mal sağlama dışındaki
her türlü tüketici işleminin konusunu,
c) Kalıcı veri saklayıcısı:
Tüketicinin gönderdiği veya kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına
uygun olarak makul bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve
değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkan veren kısa mesaj, elektronik posta, internet,
disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya ortamı,
ç) Kanun: 6502 sayılı
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu,
d) Mal: Alışverişe konu olan;
taşınır eşya, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik ortamda
kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü gayri
maddi malları,
e) Mesafeli sözleşme: Satıcı
veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya
hizmetlerin uzaktan pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem
çerçevesinde, taraflar arasında sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an
da dahil olmak üzere uzaktan iletişim
araçlarının kullanılması suretiyle kurulan sözleşmeleri,
f) Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri
de dahil olmak üzere ticari veya mesleki
amaçlarla tüketiciye hizmet sunan ya da hizmet sunanın adına ya da hesabına
hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Satıcı: Kamu tüzel kişileri
de dahil olmak üzere ticari veya mesleki
amaçlarla tüketiciye mal sunan ya da mal sunanın adına ya da hesabına hareket
eden gerçek veya tüzel kişiyi,
ğ) Tüketici: Ticari veya mesleki
olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Uzaktan iletişim aracı:
Mektup, katalog, telefon, faks, radyo, televizyon, elektronik posta mesajı,
kısa mesaj, internet gibi fiziksel olarak karşı karşıya gelinmeksizin sözleşme
kurulmasına imkan veren her türlü araç veya
ortamı,
ı) Yan sözleşme: Bir mesafeli
sözleşme ile ilişkili olarak satıcı, sağlayıcı ya da üçüncü bir kişi tarafından
sözleşme konusu mal ya da hizmete ilave olarak tüketiciye sağlanan mal veya
hizmete ilişkin sözleşmeyi
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ön Bilgilendirme Yükümlülüğü
Ön bilgilendirme
MADDE 5 – (1) Tüketici, mesafeli sözleşmenin
kurulmasından ya da buna karşılık gelen herhangi bir teklifi kabul etmeden
önce, aşağıdaki hususların tamamını içerecek şekilde satıcı veya sağlayıcı
tarafından bilgilendirilmek zorundadır.
a) Sözleşme konusu mal veya
hizmetin temel nitelikleri,
b) Satıcı veya sağlayıcının adı
veya unvanı, varsa MERSİS numarası,
c) Tüketicinin satıcı veya
sağlayıcı ile hızlı bir şekilde irtibat kurmasına imkan veren,
satıcı veya sağlayıcının açık adresi, telefon numarası ve benzeri iletişim
bilgileri ile varsa satıcı veya sağlayıcının adına ya da hesabına hareket
edenin kimliği ve adresi,
ç) Satıcı veya sağlayıcının
tüketicinin şikayetlerini iletmesi için (c)
bendinde belirtilenden farklı iletişim bilgileri var ise, bunlara ilişkin bilgi,
d) Mal veya hizmetin tüm
vergiler dahil toplam fiyatı, niteliği
itibariyle önceden hesaplanamıyorsa fiyatın hesaplanma usulü, varsa tüm
nakliye, teslim ve benzeri ek masraflar ile bunların önceden hesaplanamaması
halinde ek masrafların ödenebileceği bilgisi,
e) Sözleşmenin kurulması
aşamasında uzaktan iletişim aracının kullanım bedelinin olağan ücret tarifesi
üzerinden hesaplanamadığı durumlarda, tüketicilere yüklenen ilave maliyet,
f) Ödeme, teslimat, ifaya
ilişkin bilgiler ile varsa bunlara ilişkin taahhütler ve satıcı veya
sağlayıcının şikayetlere ilişkin çözüm
yöntemleri,
g) Cayma hakkının olduğu
durumlarda, bu hakkın kullanılma şartları, süresi, usulü ve satıcının iade için
öngördüğü taşıyıcıya ilişkin bilgiler,
ğ) Cayma bildiriminin yapılacağı
açık adres, faks numarası veya elektronik posta bilgileri,
h) 15 inci madde uyarınca cayma
hakkının kullanılamadığı durumlarda, tüketicinin cayma hakkından
faydalanamayacağına ya da hangi koşullarda cayma hakkını kaybedeceğine ilişkin
bilgi,
ı) Satıcı veya sağlayıcının
talebi üzerine, varsa tüketici tarafından ödenmesi veya sağlanması gereken
depozitolar ya da diğer mali teminatlar ve bunlara ilişkin şartlar,
i) Varsa dijital içeriklerin
işlevselliğini etkileyebilecek teknik koruma önlemleri,
j) Satıcı veya sağlayıcının
bildiği ya da makul olarak bilmesinin beklendiği, dijital içeriğin hangi
donanım ya da yazılımla birlikte çalışabileceğine ilişkin bilgi,
k) Tüketicilerin uyuşmazlık
konusundaki başvurularını Tüketici Mahkemesine veya Tüketici Hakem Heyetine
yapabileceklerine dair bilgi.
(2) Birinci fıkrada belirtilen
bilgiler, mesafeli sözleşmenin ayrılmaz bir parçasıdır ve taraflar aksini
açıkça kararlaştırmadıkça bu bilgiler değiştirilemez.
(3) Satıcı veya sağlayıcı,
birinci fıkranın (d) bendinde yer alan ek masraflara ilişkin bilgilendirme
yükümlülüğünü yerine getirmezse, tüketici bunları karşılamakla yükümlü değildir.
(4) Birinci fıkranın (d)
bendinde yer alan toplam fiyatın, belirsiz süreli sözleşmelerde veya belirli
süreli abonelik sözleşmelerinde, her faturalama dönemi bazında toplam
masrafları içermesi zorunludur.
(5) Açık artırma veya eksiltme
yoluyla kurulan sözleşmelerde, birinci fıkranın (b), (c) ve (ç) bentlerinde yer
alan bilgilerin yerine açık artırmayı yapan ile ilgili bilgilere yer
verilebilir.
(6) Ön bilgilendirme yapıldığına
ilişkin ispat yükü satıcı veya sağlayıcıya aittir.
Ön bilgilendirme yöntemi
MADDE 6 – (1) Tüketici, 5 inci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen tüm hususlarda, kullanılan uzaktan iletişim aracına uygun
olarak en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve
okunabilir bir şekilde satıcı veya sağlayıcı tarafından yazılı olarak veya
kalıcı veri saklayıcısı ile bilgilendirilmek zorundadır.
(2) Mesafeli sözleşmenin
internet yoluyla kurulması halinde, satıcı veya sağlayıcı;
a) 5 inci maddenin birinci
fıkrasında yer alan bilgilendirme yükümlülüğü saklı kalmak kaydıyla, aynı
fıkranın (a), (d), (g) ve (h) bentlerinde yer alan bilgileri bir bütün olarak,
tüketicinin ödeme yükümlülüğü altına girmesinden hemen önce açık bir şekilde
ayrıca göstermek,
b) Herhangi bir gönderim
kısıtlamasının uygulanıp uygulanmadığını ve hangi ödeme araçlarının kabul
edildiğini, en geç tüketici siparişini vermeden önce, açık ve anlaşılabilir bir
şekilde belirtmek
zorundadır.
(3) Mesafeli
sözleşmenin sesli iletişim yoluyla kurulması halinde, satıcı veya sağlayıcı 5
inci maddenin birinci fıkrasının (a), (d), (g) ve (h) bentlerinde yer alan
hususlarda, tüketiciyi sipariş vermeden hemen önce açık ve anlaşılır bir
şekilde söz konusu ortamda bilgilendirmek ve 5 inci maddenin birinci fıkrasında
yer alan bilgilerin tamamını en geç mal teslimine veya hizmet ifasına kadar
yazılı olarak göndermek zorundadır.
(4) Siparişe
ilişkin bilgilerin sınırlı alanda ya da zamanda sunulduğu bir ortam yoluyla
mesafeli sözleşmenin kurulması halinde, satıcı veya sağlayıcı 5 inci maddenin
birinci fıkrasının (a), (b), (d), (g) ve (h) bentlerinde yer alan hususlarda,
tüketiciyi sipariş vermeden hemen önce açık ve anlaşılabilir bir şekilde söz
konusu ortamda bilgilendirmek ve 5 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan
bilgilerin tamamını en geç mal teslimine veya hizmet ifasına kadar yazılı
olarak göndermek zorundadır.
(5) Üçüncü ve dördüncü fıkralarda
belirtilen yöntemlerle kurulan ve anında ifa edilen hizmet satışlarına ilişkin
sözleşmelerde tüketicinin, sipariş vermeden hemen önce söz konusu ortamda 5
inci maddenin birinci fıkrasının sadece (a), (b), (d) ve (h) bentlerinde yer
alan hususlarda açık ve anlaşılır bir şekilde bilgilendirilmesi yeterlidir.
Ön bilgilerin teyidi
MADDE 7 – (1) Satıcı veya sağlayıcı,
tüketicinin 6 ncı maddede belirtilen
yöntemlerle ön bilgileri edindiğini kullanılan uzaktan iletişim aracına uygun
olarak teyit etmesini sağlamak zorundadır. Aksi halde sözleşme kurulmamış
sayılır.
Ön bilgilendirmeye ilişkin
diğer yükümlülükler
MADDE 8 – (1) Satıcı veya sağlayıcı, tüketici
siparişi onaylamadan hemen önce, verilen siparişin ödeme yükümlülüğü anlamına
geldiği hususunda tüketiciyi açık ve anlaşılır bir şekilde bilgilendirmek
zorundadır. Aksi halde tüketici siparişi ile bağlı değildir.
(2) Tüketicinin mesafeli sözleşme
kurulması amacıyla satıcı veya sağlayıcı tarafından telefonla aranması
durumunda, her görüşmenin başında satıcı veya sağlayıcı kimliğini, eğer bir
başkası adına veya hesabına arıyorsa bu kişinin kimliğini ve görüşmenin ticari
amacını açıklamalıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Cayma Hakkının Kullanımı ve
Tarafların Yükümlülükleri
Cayma hakkı
MADDE 9 – (1) Tüketici, on dört gün içinde
herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma
hakkına sahiptir.
(2) Cayma hakkı süresi, hizmet
ifasına ilişkin sözleşmelerde sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin
sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü
kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin
kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkını
kullanabilir.
(3) Cayma hakkı süresinin
belirlenmesinde;
a) Tek sipariş konusu olup
ayrı ayrı teslim edilen mallarda,
tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son malı teslim
aldığı gün,
b) Birden fazla parçadan oluşan
mallarda, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son
parçayı teslim aldığı gün,
c) Belirli bir süre boyunca
malın düzenli tesliminin yapıldığı sözleşmelerde, tüketicinin veya tüketici
tarafından belirlenen üçüncü kişinin ilk malı teslim aldığı gün
esas alınır.
(4) Malın satıcı tarafından
taşıyıcıya teslimi, tüketiciye yapılan teslim olarak kabul edilmez.
(5) Mal teslimi ile hizmet
ifasının birlikte yapıldığı sözleşmelerde, mal teslimine ilişkin cayma hakkı
hükümleri uygulanır.
Eksik bilgilendirme
MADDE 10 – (1) Satıcı veya sağlayıcı, cayma
hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini ispat etmekle yükümlüdür.
Tüketici, cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirilmezse, cayma
hakkını kullanmak için on dört günlük süreyle bağlı değildir. Bu süre her
halükarda cayma süresinin bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona erer.
(2) Cayma hakkı konusunda
gerektiği şekilde bilgilendirmenin bir yıllık süre içinde yapılması halinde, on
dört günlük cayma hakkı süresi, bu bilgilendirmenin gereği gibi yapıldığı
günden itibaren işlemeye başlar.
Cayma hakkının kullanımı
MADDE 11 – (1) Cayma hakkının kullanıldığına
dair bildirimin cayma hakkı süresi dolmadan, yazılı olarak veya kalıcı veri
saklayıcısı ile satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmesi yeterlidir.
(2) Cayma hakkının
kullanılmasında tüketici, EK’te yer alan
formu kullanabileceği gibi cayma kararını bildiren açık bir beyanda da
bulunabilir. Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin bu formu doldurabilmesi veya
cayma beyanını gönderebilmesi için internet sitesi üzerinden seçenek de
sunabilir. İnternet sitesi üzerinden tüketicilere cayma hakkı
sunulması durumunda satıcı veya sağlayıcı, tüketicilerin iletmiş olduğu cayma
taleplerinin kendilerine ulaştığına ilişkin teyit bilgisini tüketiciye derhal
iletmek zorundadır.
(3) Sesli iletişim yoluyla
yapılan satışlarda, satıcı veya sağlayıcı, EK’te yer
alan formu en geç mal teslimine veya hizmet ifasına kadar tüketiciye göndermek
zorundadır. Tüketici bu tür satışlarda da cayma hakkını kullanmak için bu formu
kullanabileceği gibi, ikinci fıkradaki yöntemleri de kullanabilir.
(4) Bu maddede geçen cayma
hakkının kullanımına ilişkin ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir.
Satıcı veya sağlayıcının
yükümlülükleri
MADDE 12 – (1) Satıcı veya sağlayıcı,
tüketicinin cayma hakkını kullandığına ilişkin bildirimin kendisine ulaştığı
tarihten itibaren on dört gün içinde, varsa malın tüketiciye teslim masrafları
da dahil olmak üzere tahsil edilen tüm
ödemeleri iade etmekle yükümlüdür.
(2) Satıcı veya sağlayıcı,
birinci fıkrada belirtilen tüm geri ödemeleri, tüketicinin satın alırken
kullandığı ödeme aracına uygun bir şekilde ve tüketiciye herhangi bir masraf
veya yükümlülük getirmeden tek seferde yapmak zorundadır.
(3) Cayma hakkının kullanımında,
5 inci maddenin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında, satıcının iade için
belirttiği taşıyıcı aracılığıyla malın geri gönderilmesi halinde, tüketici iadeye
ilişkin masraflardan sorumlu tutulamaz. Satıcının ön bilgilendirmede iade için
herhangi bir taşıyıcıyı belirtmediği durumda ise, tüketiciden iade masrafına
ilişkin herhangi bir bedel talep edilemez. İade için ön bilgilendirmede
belirtilen taşıyıcının, tüketicinin bulunduğu yerde şubesinin olmaması
durumunda satıcı, ilave hiçbir masraf talep etmeksizin iade edilmek istenen
malın tüketiciden alınmasını sağlamakla yükümlüdür.
Tüketicinin yükümlülükleri
MADDE 13 – (1) Satıcı veya sağlayıcı malı
kendisinin geri alacağına dair bir teklifte bulunmadıkça, tüketici cayma
hakkını kullandığına ilişkin bildirimi yönelttiği tarihten itibaren on gün
içinde malı satıcı veya sağlayıcıya ya da yetkilendirmiş olduğu kişiye geri
göndermek zorundadır.
(2) Tüketici, cayma süresi
içinde malı, işleyişine, teknik özelliklerine ve kullanım talimatlarına uygun
bir şekilde kullandığı takdirde meydana gelen değişiklik ve bozulmalardan
sorumlu değildir.
Cayma hakkının kullanımının
yan sözleşmelere etkisi
MADDE 14 – (1) Kanunun 30 uncu maddesi hükümleri
saklı kalmak koşuluyla, tüketicinin cayma hakkını kullanması durumunda yan
sözleşmeler de kendiliğinden sona erer. Bu durumda tüketici, 13 üncü maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen haller dışında herhangi bir masraf, tazminat veya
cezai şart ödemekle yükümlü değildir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı,
tüketicinin cayma hakkını kullandığını yan sözleşmenin tarafı olan üçüncü
kişiye derhal bildirmelidir.
Cayma hakkının istisnaları
MADDE 15 – (1) Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça,
tüketici aşağıdaki sözleşmelerde cayma hakkını kullanamaz:
a) Fiyatı finansal piyasalardaki
dalgalanmalara bağlı olarak değişen ve satıcı veya sağlayıcının kontrolünde
olmayan mal veya hizmetlere ilişkin sözleşmeler.
b) Tüketicinin istekleri veya
kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler.
c) Çabuk bozulabilen veya son
kullanma tarihi geçebilecek malların teslimine ilişkin sözleşmeler.
ç) Tesliminden sonra ambalaj,
bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olan mallardan; iadesi
sağlık ve hijyen açısından uygun
olmayanların teslimine ilişkin sözleşmeler.
d) Tesliminden sonra başka
ürünlerle karışan ve doğası gereği ayrıştırılması mümkün olmayan mallara
ilişkin sözleşmeler.
e) Malın tesliminden sonra
ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olması halinde
maddi ortamda sunulan kitap, dijital içerik ve bilgisayar sarf malzemelerine
ilişkin sözleşmeler.
f) Abonelik sözleşmesi
kapsamında sağlananlar dışında, gazete ve dergi gibi süreli yayınların
teslimine ilişkin sözleşmeler.
g) Belirli bir tarihte veya
dönemde yapılması gereken, konaklama, eşya taşıma, araba kiralama,
yiyecek-içecek tedariki ve eğlence veya dinlenme amacıyla yapılan boş zamanın
değerlendirilmesine ilişkin sözleşmeler.
ğ) Elektronik ortamda anında ifa
edilen hizmetler veya tüketiciye anında teslim edilen gayrimaddi mallara
ilişkin sözleşmeler.
h) Cayma hakkı süresi sona
ermeden önce, tüketicinin onayı ile ifasına başlanan hizmetlere ilişkin sözleşmeler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Hükümler
Sözleşmenin ifası ve teslimat
MADDE 16 – (1) Satıcı veya sağlayıcı,
tüketicinin siparişinin kendisine ulaştığı tarihten itibaren taahhüt ettiği
süre içinde edimini yerine getirmek zorundadır. Mal satışlarında bu süre her
halükarda otuz günü geçemez.
(2) Satıcı veya sağlayıcının
birinci fıkrada yer alan yükümlülüğünü yerine getirmemesi durumunda, tüketici
sözleşmeyi feshedebilir.
(3) Sözleşmenin feshi durumunda,
satıcı veya sağlayıcı, varsa teslimat masrafları da dâhil olmak üzere tahsil
edilen tüm ödemeleri fesih bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on
dört gün içinde tüketiciye 4/12/1984tarihli ve
3095 sayılı Kanuni Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanunun 1 inci maddesine
göre belirlenen kanuni faiziyle birlikte geri ödemek ve varsa tüketiciyi borç
altına sokan tüm kıymetli evrak ve benzeri belgeleri iade etmek zorundadır.
(4) Sipariş konusu mal ya da
hizmet ediminin yerine getirilmesinin imkansızlaştığı hallerde
satıcı veya sağlayıcının bu durumu öğrendiği tarihten itibaren üç gün içinde
tüketiciye yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile bildirmesi ve varsa
teslimat masrafları da dâhil olmak üzere tahsil edilen tüm ödemeleri bildirim
tarihinden itibaren en geç on dört gün içinde iade etmesi zorunludur. Malın
stokta bulunmaması durumu, mal ediminin yerine getirilmesinin imkânsızlaşması
olarak kabul edilmez.
Zarardan sorumluluk
MADDE 17 – (1) Satıcı, malın tüketici ya da
tüketicinin taşıyıcı dışında belirleyeceği üçüncü bir kişiye teslimine kadar
oluşan kayıp ve hasarlardan sorumludur.
(2) Tüketicinin, satıcının
belirlediği taşıyıcı dışında başka bir taşıyıcı ile malın gönderilmesini talep
etmesi durumunda, malın ilgili taşıyıcıya tesliminden itibaren oluşabilecek
kayıp ya da hasardan satıcı sorumlu değildir.
Telefon kullanım ücreti
MADDE 18 – (1) Kurulmuş olan sözleşmeye ilişkin
olarak tüketicilerin iletişime geçebilmesi için satıcı veya sağlayıcı
tarafından bir telefon hattı tahsis edilmesi durumunda, bu hat ile ilgili
olarak satıcı veya sağlayıcı olağan ücret tarifesinden daha yüksek bir tarife
seçemez.
İlave ödemeler
MADDE 19 – (1) Sözleşme kurulmadan önce,
sözleşme yükümlülüğünden kaynaklanan ve üzerinde anlaşılmış esas bedel dışında
herhangi bir ilave bedel talep edilebilmesi için tüketicinin açık onayının
ayrıca alınması zorunludur.
(2) Tüketicinin açık onayı
alınmadan ilave ödeme yükümlülüğü doğuran seçeneklerin kendiliğinden seçili
olarak sunulmuş olmasından dolayı tüketici bir ödemede bulunmuş ise, satıcı
veya sağlayıcı bu ödemelerin iadesini derhal yapmak zorundadır.
Bilgilerin saklanması ve
ispat yükümlülüğü
MADDE 20 − (1) Satıcı veya sağlayıcı, bu
Yönetmelik kapsamında düzenlenen cayma hakkı, bilgilendirme, teslimat ve diğer
hususlardaki yükümlülüklerine dair her bir işleme ilişkin bilgi ve belgeyi üç
yıl boyunca saklamak zorundadır.
(2)
Oluşturdukları sistem çerçevesinde, uzaktan iletişim araçlarını kullanmak veya
kullandırmak suretiyle satıcı veya sağlayıcı adına mesafeli sözleşme
kurulmasına aracılık edenler, bu Yönetmelikte yer alan hususlardan dolayı
satıcı veya sağlayıcı ile yapılan işlemlere ilişkin kayıtları üç yıl boyunca
tutmak ve istenilmesi halinde bu bilgileri ilgili kurum, kuruluş ve
tüketicilere vermekle yükümlüdür.
(3) Satıcı veya sağlayıcı
elektronik ortamda tüketiciye teslim edilen gayrimaddi malların
veya ifa edilen hizmetlerin ayıpsız olduğunu ispatla yükümlüdür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan
yönetmelik
MADDE 21 – (1) 6/3/2011 tarihli
ve 27866 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mesafeli Sözleşmelere Dair
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 22 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinden
itibaren üç ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük
ve Ticaret Bakanı yürütür.
EK
ÖRNEK CAYMA FORMU
(Bu form, sadece sözleşmeden cayma hakkı
kullanılmak istenildiğinde doldurup
gönderilecektir.)
-Kime: (Satıcı veya sağlayıcı tarafından
doldurulacak olan bu kısımda satıcı veya sağlayıcının ismi, unvanı, adresi
varsa faks numarası ve e-posta adresi yer alacaktır.)
-Bu formla aşağıdaki malların
satışına veya hizmetlerin sunulmasına ilişkin sözleşmeden cayma hakkımı
kullandığımı beyan ederim.
-Sipariş tarihi veya teslim
tarihi:
-Cayma hakkına konu mal veya
hizmet:
-Cayma hakkına konu mal veya
hizmetin bedeli:
-Tüketicinin adı ve soyadı:
-Tüketicinin adresi:
-Tüketicinin imzası: (Sadece kağıt üzerinde
gönderilmesi halinde)
-Tarih:
